НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Глухівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6 Глухівської міської ради Сумської області створює всі необхідні організаційні, методичні умови, які забезпечують реалізацію національної складової виховання. Основним напрямком з виховної роботи у закладі освіти стало національно-патріотичне виховання молоді, превентивне та сімейне виховання, а у практику виховної роботи були введені нові нормативні документи, спрямовані на захист прав дітей шкільного віку, на безпеку їх життєдіяльності та вшанування традицій боротьби за соборність і незалежність України. Закладом освіти розроблені заходи щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти до 2025 року (наказ по закладу освіти від 22 серпня 2022 №152-ОД) відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 03.10.2020 №932.
Напрямами роботи Глухівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 з національно-патріотичного виховання є:
− формування патріотизму, відповідальності за долю нації, держави;
− виховання розуміння високої цінності українського громадянства, внутрішньої потреби бути громадянином України;
− формування поваги до Конституції України, державної символіки: Герба, прапора, Гімну України;
− збереження і продовження українських культурно-історичних традицій;
− виховання шанобливого ставлення до української мови, історії;
− формування національної свідомості, людської гідності, любові до рідної землі, родини, народу;
− формування соціальної активності;
− виховання правової культури особистості;
− формування й розвиток духовно-моральних і загальнолюдських цінностей;
− формування у здобувачів освіти потреби до праці як першої життєвої необхідності, високої цінності й головного способу досягнення життєвого успіху;
− сприяння розвитку фізичного, психічного та духовного здоров’я.
Символіка кожного народу є втіленням його боротьби за самовизначення. Національні символи постають унаслідок історичного та культурного розвитку народу і пов’язані з його духовністю, готовністю до здійснення своїх національних завдань. Тому належну увагу приділяємо популяризації державних символів України.
У закладі оформлено куточок державної символіки, де школярі мають змогу ознайомитися з державними символами України – Гербом, Гімном, Прапором. Такі ж куточки є в кожному класі. Педагогічними працівниками проводиться роз’яснювальна робота серед здобувачів освіти, виховні заходи, бесіди, уроки історії, які присвячені висвітленню історії формування державних символів України, їх значення і використання в різні історичні періоди, шанобливому ставленню до них; виховують у школярів повагу до державних символів, розвивають в них свідомість справжніх громадян і патріотів своєї країни.
Учителі постійно формують у здобувачів освіти громадянські якості, розуміння приналежності до українського народу. Велика увага, особливо зараз, приділяється дітям та сім’ям, які переїхали із території військових дій, сприяння їх адаптації у нових умовах. Психологічна служба постійно працює з дітьми цієї категорії, надають психологічну підтримку, визначивши ступінь психологічного ураження таких здобувачів освіти.
Педагогічний колектив нашого закладу освіти – це колектив однодумців, які здатні до спільної, плідної роботи й пошуку. Стіни в початковій школі оформлені в національному стилі малюнками краєвидів, ілюстраціями до українських народних казок.
Важливим засобом формування розвитку патріотичних якостей школярів є рідна мова. Діти знайомляться з українськими легендами, притчами, міфами, історіями, що втілюють у собі могутній пізнавальний та виховний потенціал. Міфологія – один із найдавніших видів народної творчості. А народні свята стали її складовою частиною. Традиційними стали великодні, новорічні та різдвяні свята, виготовлення та виставки писанок, свята «Івана Купала», «Трійця» та ін. Притаманну дітям допитливість, прагнення до активної діяльності вчителі підтримують і розвивають через позакласну роботу. Незважаючи на дистанційну форму навчання, але завдяки інформаційним технологіям, здобувачі освіти із задоволенням навчаються та пізнають щось нове. На уроках музики діти вивчають і виконують народні пісні.
Не можна сьогодні уявити процес осмислення національного «Я» без історичної освіти кожного громадянина України, без знання ним минувшини рідного краю. Педагоги прищеплюють школярам з найменших літ любов до рідної місцевості, залучаючи до проведення пошукової, дослідницької роботи.
З метою формування почуття любові до Батьківщини та її національних цінностей, національної свідомості у закладі освіти заплановані та проводяться заходи щодо відзначення національних свят, знаменних та пам’ятних дат. Здобувачі освіти залучаються до проведення Шевченківського тижня, місячника патріотичного виховання, святкування днів народного календаря, до відзначення Дня Гідності та Свободи, Дня Єднання, подвигу героїв бою під Крутами, увічнення пам'яті Героїв Небесної Сотні, Перемоги над нацизмом у ІІ світовій війні, Дня української писемності та мови, Дня вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та жертв Голодоморів, Дня Соборності, Дня Миру.
Виховання у здобувачів освіти патріотичних почуттів відбувається у процесі вивчення історії про героїчний характер українського народу, його прагнення до зміцнення могутності Батьківщини. До Дня захисника України, збройних сил України адміністрацією закладу освіти для школярів зараз організовуємо онлайн-зустрічі з учасниками АТО, Збройних сил України, де учні підтримують єдність нашої країни і висловлюють подяку людям, що, ризикуючи своїм життям, захищають її незалежність. Діти з любов’ю передавали та передають і досі військовим на передову власні малюнки, листи, зроблені власноруч, теплі речі, смаколики.
Особливу увагу педагоги приділяють урокам української мови та літератури. На уроках української мови використовуємо патріотичні тексти, уривки з творів українських письменників. А на уроках української літератури формуємо моральні ідеали на прикладах позитивних героїв художніх творів, установлюємо живий зв'язок минулого із сучасним життям, виховуємо почуття гордості за неньку-Україну.
При вивченні інших предметів педагоги також постійно пов'язують з патріотичним напрямком. На уроках природничо-математичного циклу здобувачі освіти знайомляться з впливом науково-технічної революції на розвиток військової техніки, розв'язують задачі, де відображено військову тематику. На уроках англійської мови школярі засвоюють лексичний матеріал з таких тем, як «Україна», «Учень і його оточення», «Українські традиції та звичаї».
Заклад освіти велику увагу приділяє роботі з батьками, а особливо роботі з національно-патріотичного виховання здобувачів освіти. Це проявляється за такими напрямами, як: роз’яснення завдань національно– патріотичного виховання дітей; залучення батьків до участі в позакласній роботі (бесіди про героїчні подвиги українського народу, ознайомлення дітей із сімейними традиціями, читання та обговорення з дітьми книг патріотичного характеру, спільний перегляд героїко-патріотичних фільмів, фізична підготовка та загартування).
Патріотизм у сучасному розумінні – це відчуття того, що в моєму класі, школі, місті, країні все мене стосується, усе залежить від мене. Патріотизм – це дія особистості у теперішньому, але неодмінно має передбачати й майбутнє.
10:57 14.11.2023